Explica’ns la teva experiència

L’educació per a la transformació del territori a través de la comunitat, es pot fer utilitzant diferents estratègies. 

Durant el fòrum virtual hem demanat experiències coneguda, ja sigui per estar portant-la a terme o simplement per haver sentit parlar d’ella o l’hageu trobat interessant.

Quina estratègia utilitza l’acció o projecte? Què ha mogut a portar a terme aquesta acció, qui la porta a terme i com? Hem proposat clicar sobre les estratègies de sota que corresponguin i deixar un comentari amb l’experiència!

Preservació: acció de protegir (algú o alguna cosa) d’un dany possible o probable, o de qualsevol fet no desitjat.

Formació: Acció d’instruir-se o d’instruir a d’altres ampliant tot tipus de coneixements que ajudin a ser més competents a l’actuar  o a apoderar.

Participació: acció de prendre part en alguna activitat. Trobem diferents graus de participació, però ens agrada parlar, sempre que sigui possible, de la participació que implica un compromís i un alt grau de decisió.

Associacionisme: fet de que un col·lectiu de persones es trobi per tal de treballar conjuntament.

Intervenció: acció de prendre part en alguna activitat, persona o espai amb la finalitat d’altera el seu estat inicial.

Comunicació: acció de transmetre informació d’un punt a un altre.

I si es volia que l’experiència arribés molt més lluny, hem proposat descarregar aquesta senzilla presentació: model_experiencies_forum, omplir-la i fer-la arribar a l’adreça: scea@scea.cat

Durant el fòrum presencial s’han donat a conèixer totes les experiències rebudes i han estat la base del treball a realitzar. Les aportacions d’experiències han estat molt importants!

 

Totes les experiències rebudes han estat exposades de forma gràfica a través d’un mapa durant el Fòrum presencial i ara les pots conèixer en un llistat i una a una en els seguents enllaços:

01.Tinguem Cura del Planeta / Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA)

02.Intervenció per a la preservació d’un torrent de la Serra de Marina / Col·lectiu ciutadà del Centre Excursionista Puig Castellar (CEP):“Els bruixots”

03.Agricultura ecològica a Collserola / L’Ortiga,

04.COOP57, Serveis financers i ètics / COOP57

05.Acord de Custodia. Xarxa d’itineraris interpretatius d’ús públic a la forest del Brugal / Estació biològica del Pallars Jussà

06.Centre d’Interpretació de la Sostenibilitat /Mas Roig

07.Aula ambiental del Bosc de Turull /Ajuntament de Barcelona. Agenda21escolar

08.Propera Parada / TOSCA, Serveis Ambientals, d’Educació i Turisme

09.Mobilitza’t per la selva / IES F.X.Lluch i Rafecas

10.Mobilitat Sostenible: un repte a aconseguir / Escola El CIM

11.Descoberta del riu Llobregat /Escola de natura “La sala”

12.Descoberta de bosc / Escola de natura “La Sala”

13.Descoberta d’una platja natural / Escola del Mar “Artur Martorell”

14. Participació i re valorització patrimoni natura / Vegga

15. 20 anys fent educació ambiental al PNZVG (1993-2013) / TOSCA, Serveis Ambientals, d’Educació i Turisme

16. Nit d’Astronomia / CEA La Ruca.

17. Compartim un fur. Programa Metropolità d’Educació Ambiental / Àrea metropolitana de Barcelona

18. Implicació amb el paisatge / Consell dels Infants de Granollers

19. Cos i territori (Intervenció en el paisatge a traves de la dansa) / Enseguidamas

20. Descobreix el Món de les Energies Renovables! / CEA La Ruca

21. Gestionar els residus orgànics. Fer compost / Àrea metropolitana de Barcelona

22. Foment dels mercats d’intercanvi i de segona mà /Àrea metropolitana de Barcelona

23. Restauració ambiental a la riera de Vallvidriera / Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola

24. Del territori i la comunitat cap a les escoles: beneficis de les propostes educatives de l’aigua /Alba Castelltort i Neus Sanmartí

25. Alumnes gestors del territori /Ajuntament del Prat de Llobregat

26. Projecte NINAM, empoderament a traves de la formació participativa / Projecte Ninam

27. Taller de recicaltge i reutilització de materials /Llar d’Infants “l’Abellarol” i l’Ajuntament de Collbató

28. EROLA, preservació, participació i intervenció / Vincles Fundació

29. Xarxa catalana de camps de treball de seguiment de la biodiversitat /La Sorellona

30_Experiencia_sitra_130221

31. La fàbrica del Sol / Ajuntament de Barcelona

32_Voluntariat seguiment fauna LIMNOS

33_Voluntariat ambiental Catalunya

34. Descoberta del riu: bestioles d’aigua / Sorelló

35. Eduquem per la participació / Viladrau Educació 

36_Ocells del_Molí

2 thoughts on “Explica’ns la teva experiència

  1. El Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB, http://www.coamb.cat/), creat l’any 2003, agrupa a data d’avui un miler de professionals del medi ambient i altres persones adherides, i té com a missió projectar a la societat el perfil i el paper dels ambientòlegs i promoure el respecte al medi ambient entre la societat.

    Els ambientòlegs es caracteritzen per ser professionals amb capacitat de visió àmplia, interdisciplinar i transversal en el tractament de les qüestions ambientals, per tal de resoldre-les de forma precisa i eficaç amb els recursos. Una de les atribucions de la professió de l’ambientòleg és la sensibilització, l’educació i la comunicació ambiental orientades cap a la sostenibilitat, el desenvolupament i la cooperació. És, en aquest sentit, que podem dir que els ambientòlegs són un agent que, amb major o menor incidència segons la tasca específica que realitzi, educa per a la sostenibilitat.

    Destacar també que una de les tasques importants del COAMB és la formació. Aquesta no només es dirigeix als seus col.legiats, sinó també a empreses, entitats i a la societat en general, per tal de facilitar la formació continua i l’actualització de coneixements de les persones. En l’àmbit específic de l’educació ambiental, durant els mesos d’octubre i novembre de 2012, el COAMB, amb col.laboració del departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB i la Societat Catalana d’Educació Ambiental, va portar a terme la 1a edició del “Curs d’Educació Ambiental: Introducció als conceptes pedagògics i didàctics i experiències a Catalunya”
    (http://www.coamb.cat/index.php?contingut=36&id=99&amplia=99).

  2. A Barcelona existeix el PEP – Pla d’Energia Participatiu Sant Martí, La Verneda i La Pau. No ho conec en detall, però per la informació que m’ha arribat crec que pot ser un bon exemple d’experiència de transformació del territori a través de la comunitat.
    És un grup veinal que porten a terme un procés participatiu obert amb la complicitat i col·aboració de moltes entitats. Elaboren propostes d’actuació per posar en pràctica en els seus barris. L’objectiu és aconseguir uns barris dissenyats a escala humana, des de la responsabilitat i la proactivitat, des del diàaleg i a la recerca del consens; fonamentats en el suport mutu i el treball en xarxa i gràcies a la conscienciació del seu veïnat, fer-lo participar des de la planificació del projecte a la realització d’activitats.
    Hi ha 6 grups de treball en xarxa:
    – auditories energètiques veïnals, PEP iso
    – dinamització comunitària, Pati La Pau
    – economia local, xarxa comunitària
    – alimentació, hort comunitari
    – educació, sensibilització
    – mobilitat, PEP dalera
    El grup motor del projecte està format per: Eco-Union, Barcelona en Transició, IGOP-UAB, Agència de l’Energia de Barcelona, RaonsPúbliques, Escola La Pau, AMPA La Pau, Xarxa Comunitària La Verneda Sant Martí, Música Zero, Biciclot, Espai Ambiental, sant martí la verneda en transició, Ecoserveis. Amb el suport de la Secretaria Tècnica de l’Agenda 21 de BCN i el Districte de Sant Martí.
    Més informació: http://plaenergiaparticipatiusantmarti.wordpress.com

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s