Resultats finals

En el marc del VII Fòrum d’Educació ambiental, el Fòrum 2000+12, celebrat de desembre de 2012 a febrer de 2013, amb una versió virtual (del 17 de desembre de 2012 al 14 de gener de 2013) i una versió presencial (el cap de setmana del 23 i 24 de febrer de 2013 a Girona) un centenar de persones d’arreu del territori van reflexionar conjuntament sobre l’educació per a l’empoderament de les persones i de la comunitat. El fòrum virtual va ser previ al fòrum presencial i va servir per a fer bullir l’olla del Fòrum 2000+12 molt abans de la trobada del mes de febrer.

Necessitem que el nostre planeta continuï sustentant la vida dels éssers vius. L’esgotament dels recursos naturals, la privatització de l’aigua, la generació excessiva de residus, els riscos provinents de l’energia nuclear són problemes ambientals persistents, generats pel model econòmic i social dominant. En el nostre territori, aquestes amenaces són vigents encara apareixen nous fronts, com per exemple el “fracking” o les prospeccions marines d’hidrocarburs a la costa catalana, que ens fan estar alerta. Tots aquests problemes clamen un canvi de model de societat, on la comunitat i el seu territori siguin el centre del desenvolupament. Un món com el que ens envolta necessita accions compromeses que el transformin, iniciatives que proposin nous valors i models de relació. Sobre quest tema va girar la”educar: aprendre cooperativament per transformar l’entorn” i que va emmarcar el començament de la trobada presencial.

El procés desenvolupat al Fòrum 2000+12 “La comunitat transformadora del territori” va permetre recollir i compartir un bon nombre d’aquestes experiències o iniciatives ja en marxa, centrades en l’educació per a l’acció i les diverses visions i alternatives proposades.

Partint d’aquest punt, i amb la voluntat de promoure aquest tipus d’activitats orientades a empoderar la comunitat i millorar la qualitat de l’educació ambiental que es fa al nostre territori, es va realitzar un procés col·lectiu d’identificació dels elements que tota activitat o experiència d’educació ambiental hauria d’incorporar en els grups de treball de l’intercanviador d’experiències, els aspectes claus què ha de tenir una iniciativa d’educació ambiental perquè faci que la comunitat sigui transformadora del territori. Els principals aspectes, agrupats en 6 àmbits, van ser els següents:

– En relació als OBJECTIUS i FINALITATS, s’apunta la necessitat que aquests estiguin ben definits i siguin compartits per la comunitat, responent a una necessitat o demanda real. També es considera fonamental que l’experiència tingui intencionalitat de canvi o produeixi uns beneficis com a resposta, i que connecti amb el dia a dia i la quotidianitat de la ciutadania. La capacitat d’emocionar i la visió global de la realitat també s’apunten com a elements clau.

– Respecte la metodologia, es destaca principalment que l’experiència sigui participativa (tot dotant els i les participants d’una capacitat real de decisió) i que el protagonisme resideixi a la comunitat, promovent una implicació directa. També es valora com a primordial que s’impliquin diverses disciplines, actors i col·lectius i es desenvolupi un treball en xarxa. Altres elements remarcables són la importància d’una coherència entre el que es fa i el com es fa, la proposta d’accions innovadores i el foment de la transferència dels aprenentatges.

– Sobre la PLANIFICACIÓ, es considera necessària una planificació realista i possibilista, que asseguri la qualitat de la informació que s’ha de divulgar, que es disposi de temps suficient i que les experiències tinguin continuïtat.

– Pel que fa als RECURSOS ECONÒMICS, s’apunta a la importància que aquests existeixin i que les experiències estiguin ben dimensionades en temps i recursos. També es menciona la necessitat de compartir i aplicar noves formes de finançament.

– Els elements que s’han relacionat amb el TERRITORI tenen a veure principalment amb el fet que l’experiència es desenvolupi en un entorn local i proper, estigui relacionada amb la pròpia realitat (a partir del coneixement previ d’aquest espai i/o de paisatges propers) i que respongui als reptes ambientals rellevants del territori. També s’apunta la importància de fomentar un lligam afectiu amb els entorns propers, tot potenciant el vincle entre comunitat i territori. Finalment, el fet que emergeixin temes rellevants, que encara no formen part d’allò quotidià, és un altre dels elements considerats importants.

– Agrupats dins l’àmbit AVALUACIÓ, els aspectes clau que es destaquen són la importància i necessitat d’una avaluació dels objectius a curt i llarg termini, i la necessitat de fer seguiment, recollint els resultats, avaluant-los i fent-ne el retorn. També es remarca que l’experiència o activitat tingui un seguit de mecanismes predefinits, tant qualitatius com quantitatius, per poder regular-la i avaluar-la.

Als grups de treball de l’espai Creador d’iniciatives, de16:30h a 18:30h, creats de la barreja dels participants dels primers grups de treball, i amb les conclusions extretes de l’intercanviador d’experiències, s’han creat noves propostes amb l’objectiu d’empoderar a la població cap a un desenvolupament sostenible.

Paral·lelament, el Fòrum 2000+12 va ser un espai de trobada, una mostra de la força i l’empenta que segueix tenint el col·lectiu d’educadors i educadores ambientals, malgrat el moment en el qual ens trobem. Això ha evidenciat la necessitat de fer xarxa i aprendre a treballar en col·laboració amb els diversos agents socials i les entitats per tal de poder compartir iniciatives, fer sinergies i incorporar noves perspectives.

En un món cada cop més complex, també queda palesa la importància d’incorporar noves disciplines i la necessitat d’una estreta col·laboració entre el sector ambiental i el social.

L’Educació Ambiental segueix tenint el repte de contribuir a capacitar, cada cop més, ciutadans/es compromesos/es amb l’entorn i capaços d’analitzar i donar respostes a les problemàtiques socioambientals.

Seguirem fent camí.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s